1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer
Πέμπτη, 13 Φεβρουαρίου 2014 22:13

Απόψεις επί Σχεδίου Αναδιάρθρωσης ΕΛ.ΑΣ

Αθήνα 13 Φεβρουαρίου 2014

ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ Σ.Ε.Φ.Ε.Α.Α ΔΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ, ΝΤΟΥΜΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΚΡΟΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ.

Προς την Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.

Σήμερα συζητείται  στην επιτροπή της Βουλής το σχέδιο νόμου με γενικό τίτλο ««Αναδιοργάνωση της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, αναβάθμιση Υπηρεσιών του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και ρύθμιση λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη».

Ο τίτλος αυτός, ανταποκρίνεται και καταδεικνύει περισσότερο το περιεχόμενο του σχεδίου ομολογώντας παράλληλα  ότι δεν πρόκειται για αναδιάρθρωση αλλά για αναδιοργάνωση, αναβάθμιση υπηρεσιών, και ρύθμιση θεμάτων. Το "όρος" λοιπόν, της πολυδιαφημισμένης αναδιάρθρωσης κατέληξε και "έτεκε"  τον "μυ"  του σημερινού σχεδίου νόμου.

Δέον να αναφέρω με εξαιρετική συντομία αρχικά την εικόνα αλλά, και την πραγματικότητα της Ελληνικής Αστυνομίας που έρχεται η πολιτική της ηγεσία να αναδιαρθρώσει και να αναβαθμίσει.

          Αναφερόμαστε λοιπόν σε μια Αστυνομία που τα υλικά μέσα που διαθέτει είναι φτωχά σε ποιότητα και σε πολλές υπηρεσίες ανεπαρκή για την εκτέλεση ασφαλών καθηκόντων, η συντήρηση δε των μέσων της, είναι  υποτυπώδης αλλά  και όταν αυτή γίνεται, οφείλεται σε χορηγίες διαφόρων επιχειρηματιών εκμεταλλευόμενοι τα φιλάνθρωπα αισθήματα τους και όχι μόνο....  Μια αστυνομία που το προσωπικό της δεν έχει τα απολύτως απαραίτητα ατομικά εφόδια για να εκτελέσει τα καθήκοντα του ,δεν έχει στολές δεν έχει κράνη, δεν έχει εκπαίδευση,  δεν έχει αξιόπιστα και ασφαλή περιπολικά και μηχανές. Μια αστυνομία της οποίας το προσωπικό λόγω της οικονομικής κρίσης βιώνει σημάδια προσωπικής και οικογενειακής εξαθλίωσης πλήττοντας ακόμη την ατομική του αξιοπρέπεια, παλεύοντας ακόμη να  επιζήσει  από τις "σφαίρες" του εγκλήματος και τις "βόμβες" των μνημονίων.

Άρα σήμερα το εν λόγω νομοσχέδιο θα έπρεπε να έχει  περισσότερο ανθρωποκεντρικό προσανατολισμό και χαρακτήρα, παρά να αποτελεί ένα λίαν τεχνοκρατικό κείμενο. Το σχέδιο της αναδιάρθρωσης της Ελληνικής Αστυνομίας χρειάζεται πρώτα και πάνω από όλα να είναι σχέδιο διάσωσης και επιβίωσης του ζωντανού μέρους του οργανισμού της, να είναι σχέδιο στήριξης και θωράκισης της ελληνικής κοινωνίας.

          Επί του συγκεκριμένου σχεδίου, του οποίου το περιεχόμενο και εμείς  πληροφορηθήκαμε όταν κατατέθηκε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής,  δεν είχαμε ποτέ πριν την παραμικρή ενημέρωση. Δεν αναφέρονται σε κανένα κείμενο οι προτάσεις των φορέων, των υπηρεσιών ή των προσώπων  οι οποίοι συνέβαλλαν στην κατάρτιση του. Πριν από ενάμιση χρόνο ο υπουργός Δημοσίας Τάξεως και Προστασίας του πολίτη ζήτησε τις προτάσεις μας προκειμένου να ξεκινήσει ένας διάλογος, για ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης και εκσυγχρονισμού της ελληνικής Αστυνομίας και έκτοτε μείναμε στις προτάσεις, και ο διάλογος έμεινε στα αζήτητα. Είναι φυσική συνέπεια στο διάστημα από την κατάθεση του μέχρι σήμερα  το ίδιο από πολλούς να χαρακτηρίζεται ως σχέδιο νόμου "αγνώστου πατρός" ή σχέδιο νόμου προϊόν "θεοπνευστίας", με τη διαφορά ότι το περιεχόμενο του, κάθε άλλο από εμπνευσμένο μπορεί να χαρακτηρισθεί.

          Το  συγκεκριμένο σχέδιο νόμου στην καλύτερη περίπτωση αποτελεί αναβάθμιση και στελέχωση Υπηρεσιών του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη αλλά σε καμία περίπτωση αναδιάρθρωση ενός οργανισμού στυλοβάτη της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας .

          Ενώ όλοι αναμέναμε ρυθμίσεις που θα ενισχύανε το Αρχηγείο και θα είχαμε μια αστυνομία , αυτόνομη και αυτοδιοίκητη αντιθέτως βλέπουμε την αντικατάσταση του από μια επιτελική ομάδα μια «επίλεκτη κομματική μονάδα» της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας θα λέγαμε εμείς, ενώ αντίθετα όλες οι άλλες αλλαγές που περιλαμβάνει είναι τόσες θολές και δυσνόητες που κανείς δεν μπορεί να έχει μια ξεκάθαρη θέση επί αυτών.

Ειδικότερα και επιγραμματικά :

Οι αρμοδιότητες ελέγχου και παρέμβασης στο αστυνομικό έργο που χορηγούνται στο Συνήγορο του Πολίτη, δηλαδή σε ένα όργανο που στελεχώνεται από υψηλού επιπέδου επιστημονικό προσωπικό, που όμως δεν είναι γαλουχημένο στην αστυνομική πρακτική και στη μάχιμη αστυνόμευση, που διέπεται η δράση του από την εγχώρια και διεθνή θεωρία και νομολογία, μήπως εν τέλει δημιουργήσει αυξημένες προϋποθέσεις για τη μεταβολή του αστυνομικού προσωπικού σε κλασσικούς δημοσίους υπαλλήλους, ευθυνόφοβους, άτολμους και φοβισμένους, που θα αποφεύγουν τη δράση υπό το πρόσχημα ότι θα μπλέξουν σε περιπέτειες νομικής υφής και διάστασης, αφού η εκπαίδευσή τους, σε σχέση με τους ελέγχοντες, είναι σαφώς υποδεέστερη; Δεν αρκούν τόσες αρχές που παρεμβαίνουν μέχρι τώρα, αλλά και ο εσωτερικός έλεγχος για την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών; Γιατί επιτέλους δεν καθιερώνεται και ο συνήγορος του αστυνομικού, που θα τον προστατεύει και θα παρεμβαίνει όταν υφίσταται τη χείριστη μεταχείριση από πολίτες; Από ποιον θα ζητά προστασία, αφού σήμερα καλείται εξ ιδίων πόρων να αντιμετωπίσει κάθε κακόβουλο ιδιώτη και πολιτικό που στρέφεται εναντίον του με καταγγελίες, ερωτήσεις και επερωτήσεις, χωρίς καμιά συνέπεια;

Επηρεάζεται και σε ποιο βαθμό το κανονιστικό πλαίσιο του Σώματος; Ποια διατάγματα πρέπει να τροποποιηθούν και για ποια ζητήματα; Γιατί αυτά δεν αναφέρονται ρητά σε κάποιο διευκρινιστικό κείμενο; Τι περιμένει το προσωπικό μετά την έκδοση μετά ταύτα, ίσως δικαιολογημένα ανησυχεί για την κατάργηση δημοκρατικών κατακτήσεων σε σχέση με τον υπηρεσιακό του βίο;

Ο Αρχηγός, διαβλέποντας ότι η λειτουργία του Γραφείου του απαιτεί ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό που θα αναλάβει ειδικότερα καθήκοντα, μερίμνησε ειδικά να το ρυθμίσει. Δεν έγινε όμως το ίδιο με όλες τις Υπηρεσίες του Σώματος, ώστε να είναι εκ προοιμίου οι αστυνομικοί των κεντρικών και περιφερειακών Υπηρεσιών γνώστες, ώστε να γνωρίζουν τι θα εφαρμόσουν στο μέλλον.

Στη Δ/νση Υγειονομικού/Α.Ε.Α., δεν εμπεριέχονται τα φαρμακεία και η υπό την ευθύνη της καλή λειτουργία τους,(τα οποία Φαρμακεία αποτέλεσαν  πρόταση και προσπάθεια του Σωματείου που έχω την τιμή να εκπροσωπώ) αλλά η ρύθμιση τέθηκε αυτοτελώς, χωρίς λογική εξήγηση. Επίσης δεν λαμβάνεται μέριμνα για τη δημιουργία αστυνομικού νοσοκομείου ή για τη λειτουργία κλινικών εντός των στρατιωτικών νοσοκομείων, με την καθημερινή 24ώρη παρουσία υπηρεσιακών γιατρών που θα υποδέχονται κάθε αστυνομικό ασθενή, τραυματία, κ.λπ. Σήμερα προβάλει περισσότερο επιτακτικό από ποτέ, ίσως δε ως ανάγκη να είναι μεγαλύτερη και από εκείνη που έχει το στρατιωτικό προσωπικό, να αποκτήσει η Ελληνική Αστυνομία δικά της νοσοκομεία ή ορισμένες κλινικές (χειρουργική και παθολογική τουλάχιστον) που θα νοσηλεύουν μόνο ή κατά προτεραιότητα αστυνομικό προσωπικό.

 Οι Υπηρεσίες που υπάγονται στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και Επιτελικού Σχεδιασμού, προβλέπεται ότι στελεχώνονται από ένστολο ή πολιτικό προσωπικό που μετατάσσεται, μεταφέρεται ή αποσπάται από τις υπαγόμενες στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη Υπηρεσίες ή εποπτευόμενους από αυτό φορείς, καθώς και από Υπηρεσίες του Δημοσίου, του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή ΝΠΔΔ κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 2190/1994, όπως ισχύει. Πώς διασφαλίζεται η αποφυγή τυχόν μελλοντικής μαζικής απόσπασης ή μετάταξης αστυνομικού προσωπικού σε άλλους φορείς του δημοσίου, κατ’ επέκταση δε η αποφυγή θέσης του προσωπικού σε διαθεσιμότητα του ν. 4093/2012 και τυχόν απόλυση με την κατάργηση Υπηρεσιών, αφού ήδη προβλέπεται ότι «Με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών μπορεί να συστήνονται, να καταργούνται ή να συγχωνεύονται Διευθύνσεις ή Τμήματα ή Γραφεία της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών και Επιτελικού Σχεδιασμού, να μεταβάλλονται αρμοδιότητες, ανάλογα με τις υπηρεσιακές ανάγκες του Υπουργείου, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του παρόντος νόμου»;

Η Διεύθυνση Προστασίας Επισήμων και Ευπαθών Στόχων απασχολεί ένα τεράστιο αριθμό προσωπικού, το οποίο κατά κανόνα μεταβάλλεται με βάση την πολιτική συγκυρία. Γιατί δεν προβλέπεται η στελέχωσή της από μόνιμο προσωπικό, ειδικά εκπαιδευμένου για την καλύτερη εκτέλεση των καθηκόντων του, που δεν θα δικαιούται πρόσθετων αμοιβών και ωφελημάτων, ώστε να αποφευχθεί στο μέλλον η πολιτικοποίησή του;

 Ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης  για να μπορέσει  κατ’ ελάχιστο να φιλοδοξεί ότι θα συμβάλει στον εκσυγχρονισμό της ΕΛ.ΑΣ θα πρέπει να θέτει ρυθμίσεις σε κάποια θέματα όπως :

  • Ουσιαστική και δια βίου μάθηση των στελεχών της.
  • Θέσπιση διαδικασιών κρίσης και αξιολόγησης των Διοικητών από τους υφισταμένους τους  .
  • Επαρκής στελέχωση των Υπηρεσιών με προσωπικό, που θα αποδεσμευτεί από θέσεις που δεν εξυπηρετούν την αστυνόμευση.
  • Αναμόρφωση του Πειθαρχικού Δικαίου προς την κατεύθυνση διασφάλισης των καλούμενων σε απολογία από μονομελές όργανο.
  • Αναβάθμιση Αστυνομικών Εγκαταστάσεων, με κυρίαρχη αυτή των Αστυνομικών Τμημάτων.
  • Επανεξέταση όλων των ειδικών προνομίων (οικονομικών – υπηρεσιακών)
  • Άμεση απαγκίστρωση της φυσικής Ηγεσίας του Σώματος από την Πολιτική στα επιχειρησιακά θέματα.   
  • Σύνθετη εκλογή του Αρχηγού και της λοιπής Ηγεσίας (Υπαρχηγού και Επιτελάρχη) του Σώματος
  • Καθιέρωση συστήματος ετήσιας συνεισφοράς ιδεών και προτάσεων.
  • Άμεση επικοινωνιακή αντεπίθεση της Αστυνομίας, για την ενημέρωση των Πολιτών. Καταλυτική και άμεση παρέμβαση της Αστυνομίας υπέρ της νομιμότητας.
  • Συνεργασία με άλλους Οργανισμούς, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ, Ένοπλες Δυνάμεις, κατά το μέρος που τους αφορά η εκάστοτε αναπτυσσόμενη δράση.
  • Ενίσχυση των Αστυνομικών Δ/νσεων με ειδικό επιστημονικό προσωπικό.
  • Ίδρυση Ταμείου για την πληρωμή δικαστικών εξόδων.
  • Εγκαινίαση πολιτικής επίσημης αναζήτησης χορηγών για την τεχνολογική και υλικοτεχνική ενίσχυση της Ελληνικής Αστυνομίας.
  • Διαύγεια στις υπηρεσιακές ενέργειες της Ηγεσίας.  
  • Μείωση της γραφειοκρατίας. Χρήση του PoliceOnline όπου είναι δυνατό.
  • Άμεση αλλαγή του νόμου 3686/2008 και του προβλεπόμενου απ’ αυτόν βαθμολογίου. Νέο αστυνομικό μισθολόγιο.
  • Επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου παροχής υπηρεσιών σε τρίτους, όπως Π.Α.Ε., Κ.Α.Ε. κ.λπ.
  • Μελέτη και ακριβής προσδιορισμός σύννομων τρόπων πρόσκτησης εσόδων από διάφορες πηγές που μέχρι σήμερα δεν αξιοποιήθηκαν.
  • Εμπορική εκμετάλλευση των άχρηστων υλικών της Υπηρεσίας.
  • Σύνταξη ειδικών μνημονίων ενεργειών για όλες τις γνωστές ή επαναλαμβανόμενες αστυνομικές δράσεις.
  • Επαναπροσδιορισμός της τοπικής αρμοδιότητας των Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας.
  • Επανακαθορισμός του πλαισίου απονομής ηθικών και υλικών αμοιβών στο αστυνομικό προσωπικό και της θέσης αυτού στην κατάσταση της μόνιμης διαθεσιμότητας.
  • Άμεση αλλαγή του νομικού πλαισίου που διέπει τη χρήση των όπλων από τους αστυνομικούς.
  •  Πρόγραμμα υποχρεωτικής εξαμηνιαίας εκπαίδευσης των αστυνομικών στη χρήση των όπλων, κάτω από όλες τις πιθανές συνθήκες.

(ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΩ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΜΑΣ ΑΛΛΑ ΚΑΤΑΘΕΤΩ ΕΚ ΝΕΟΥ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΙΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΕΚΑΤΟ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΑΣ, ΕΚ ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΟΥΔΕΜΙΑ ΥΙΟΘΕΤΗΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ)

 Δυστυχώς το  παρόν σχέδιο νόμου τα περισσότερα απ’ αυτά δεν τα θίγει καθόλου και  η επίκληση δε από την πλευρά της κυβέρνησης  ότι θα ακολουθήσουν  Προεδρικά  Διατάγματα που θα καθορίζουν διάφορα θέματα  δημιουργεί  περισσότερο προβληματισμό παρά βεβαιότητα ότι θα συμβάλλουν σε κάτι θετικό .

Επειδή λοιπόν είναι πεποίθηση μας ότι η αναδιάρθρωση της Ελληνικής Αστυνομίας δεν μπορεί να απομονωθεί και να αποτελέσει εν τέλει προϊόν εργασίας μόνο ενός Υπουργείου ή μιας επιτροπής του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως και Προστασίας του Πολίτη αλλά απαιτείται διακομματική προσπάθεια και εθνική αναγνώριση. Πρέπει λοιπόν το παρόν σχέδιο νόμου να επιστρέψει εις τα εξ ων συνετέθη και να ανασυσταθεί-εμβολιασθεί με στοιχεία και προϊόντα πραγματικού και όχι προσχηματικού διαλόγου   να συσταθεί μια ομάδα εργασίας, που θα εργαστεί αόκνως για το σκοπό αυτό και με τη συμμετοχή των συνδικαλιστικών  οργανώσεων, αλλά και ειδικών επιστημόνων οι οποίοι θα συνεισφέρουν τις γνώσεις τους και το αποτέλεσμα της εργασίας της να γίνει αποδεκτό από όλα τα κόμματα, ώστε το τελικό σχέδιο να είναι διαχρονικό, σταθερό και αποτελεσματικό.

Θα θέλαμε επίσης , κάνοντας έκκληση προς τους βουλευτές της επιτροπής και όχι μόνο αυτών, να μην βάλουν ταφόπλακα στις ελπίδες που γεννήθηκαν τόσο στο προσωπικό του υπουργείου μας όσο και της ελληνικής κοινωνίας στο άκουσμα για αναδιάρθρωση της Ελληνικής Αστυνομίας  ψηφίζοντας ένα τόσο κακό σχέδιο νόμου.

Ντούμας Βασίλειος

Πρόεδρος Σωματείου Ειδικών Φρουρών Ελληνικής Αστυνομίας Αττικής 

Τελευταία τροποποίηση: Πέμπτη, 13 Φεβρουαρίου 2014 22:42

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.


Anti-spam: complete the taskJoomla CAPTCHA

Προτεινόμενα Νέα

Το ΣΕΦΕΑΑ ζητά στοιχεία δραστηριότητας της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων (Δ.Ε.Υ.)

07-03-2017

Το ΣΕΦΕΑΑ ζητά στοιχεία δραστηριότητας της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων (Δ.Ε.Υ.)

Υπόμνημα του Σωματείου Ειδικών Φρουρών ΕΛ.ΑΣ. Αττικής προς τον Αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ. με το οποίο ζητούνται στοιχεία δραστηριότητας της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων (Δ.Ε.Υ.) 

Περισσότερα...

Αιτήματα διαγραφής Αστυνομικού Προσωπικού από το πρώην Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (Τ.Π.Δ.Υ.) - ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ

21-02-2017

Αιτήματα διαγραφής Αστυνομικού Προσωπικού από το πρώην Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (Τ.Π.Δ.Υ.) - ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ

Παραθετουμετη διαταγή του Αρχηγείου ΕΛ.ΑΣ /Κλάδου Οικονομοτεχνικής Υποστήριξης και πληροφορικής σχετικά με τη διαδικασία διαγραφής από το πρώην Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (Τ.Π.Δ.Υ.) - ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ

Περισσότερα...

Λειτουργία "Παιδικών Εξοχών" ΕΛ.ΑΣ. - 2017

07-02-2017

Λειτουργία "Παιδικών Εξοχών" ΕΛ.ΑΣ. - 2017

Ενημέρωση μελών για τις κατασκηνωτικές περιόδους έτους 2017 στον Αγιο Ανδρέα Αττικής

Περισσότερα...